Kjøpsinformasjon

Fordeler ved å kjøpe hos HamsterGlede

Når du kjøper fra en oppdretter, spesielt en som følger NHK´s sine retningslinjer om hold, stell og avl hamster kan du være trygg på at hamsteren kommer fra et godt miljø hvor oppdretter har gjort mye grunnarbeid for å være sikker på at hamsterungene som avles opp skal være friske og bli gode kjæledyr.

  • En hamsterunge med godt gemytt som kommer fra sunne linjer
  • En hamsterunge som er håndtert fra to-ukers alder
  • Alle hamsterungene blir sjekket for synlige sykdommer og skader før de overleveres
  • En hamsterunge som er blitt introdusert til konseptet med å bruke en hamsterdo
  • Hamsterunge som er registrert i “Norsk Hamster Klubbs” stambok database og stamtavle i pdf format
  • 300g overgangsfôr og litt bunnstrø med kjentlukt fra buret
  • Renartet dverghamster, og ikke en hybrid. 
  • Livslang support og veiledning

Priser 2019 for Campbell dverghamster

  • Hamsterunge 5 uker – 6 måneder: 350kr
  • Hamstre over 6 måneder: 200kr
  • Fôrvert hamstre, uansett alder: 0kr
  • Provisorisk reisebur: 25kr

Priser 2019 for Vinterhvit dverghamster

  • Hamsterunge 5 uker – 6 måneder: 400kr
  • Hamstre over 6 måneder: 200kr
  • Fôrvert hamstre, uansett alder: 0kr
  • Provisorisk reisebur: 25kr

Priser 2019 for Syrisk gullhamster

  • Hamsterunge 5 uker – 6 måneder: 400kr
  • Hamstre over 6 måneder: 200kr
  • Fôrvert hamstre, uansett alder: 0kr
  • Provisorisk reisebur: 25kr

Reservasjon og kriterier

Jeg legger mye tid, energi og penger ned i mitt oppdrett for å sørge for at hamsteren har det den trenger for å leve et fullverdig langt og sundt liv. Som oppdretter er jeg en hønemor, og jeg stiller flere krav til mine kjøpere og ønsker at du som kjøper leser disse før du eventuelt tar kontakt for å stå på venteliste eller reservere en hamsterunge (generelle spørsmål er alltid velkommen). Det ligger også mye nyttig informasjon om hamster på nettsiden vår. Vi tar kun skriftlige henvendelser, du kan sende oss en e-post på hamsterglede@gmail.com eller ta kontakt via facebook siden vår.

En introduksjons mail skal inneholde:

  • Introduksjon av deg og eventuelle andre som skal ha ansvar for hamsteren.
  • Fullt navn på hovedansvarlig
  • Telefonnummer
  • E-post adresse
  • Alder på eventuelle barn i familien
  • Bilde og/eller beskrivelse av buret
  • Planer for hamsteren
  • Vi ønsker at hamsterungene våre kommer til gode og langvarige hjem, derfor må kjøper presentere seg seg selv for oppdretter.
  • Jeg stiller ikke krav om at kjøper har erfaring med hamster eller annet dyrehold fra tidligere, men jeg forventer at kjøper har lest seg opp og satt seg inn i riktig stell & hold av hamster.
  • Hvorfor har kjøper valgt hamster som kjæledyr?
  • Hvilke planer har kjøper for hamsteren, kos eller avl? Kjøp eller fôrvert? Hamsterunge eller voksen hamster?
    • Dersom du skal avle, vil jeg vite mer om ditt oppdrett, og link til hjemmeside.

      Våre hamsterunger selges utelukkende til kos med mindre vi har inngått en særskilt skriftlig avtale før reservasjon og avlsdyr selges kun til oppdrettere som er registeret i NHK eller lignende foreninger.

Reservere

Ved reservasjon av en hamsterunge, tar vi et urefunderbart depositum på 200kr. Dette blir ikke betalt tilbake, dersom kjøper trekker seg. Når hamsteren blir reservert og blir den dermed utilgjengelig for andre som er interessert. Depositumet blir trukket fra den endelige kjøpssummen. Reservasjoner går ut tre dager etter leveringsklar dato. Dersom ikke kjøper har mulighet til å hente i løpet av disse tre dagene, kan dette løses med full forhåndsbetaling. Dersom hamsteren allerede er leveringsklar og ikke kan hentes innen tre dager etter reservasjon, må hele kjøpssummen betales på forskudd.

 

Praktisk informasjon

  • Oppdretter kan nekte salg dersom det ikke føles riktig.
  • Oppdretter kan ombestemme seg dersom hun vil beholde en av ungene, fram til leveringsdato.
  • Hamsterungene er leveringsklare ved 5 ukers alder.
    • Oppdretter har rett på å holde igjen hamsterungene over leveringsklar dato, dersom oppdretter føler at hamsterungene ikke er klare for å dra til nye hjem.
  • Barn under 16 år, må følges av foresatte ved reservasjon og kjøp.

Besøk & Henting

Oppdrettet driver jeg på fritiden ved siden av fulltids-studier og jobb og må derfor prioritere tiden min deretter. Jeg har derfor dessverre ikke mulighet til å ta imot uforpliktende besøk, og ber kjøper om å ha forståelse for dette. Jeg svarer ellers gjerne på diverse spørsmål dere måtte ha. 

Hamsterungene hentes hjemme hos oss i Bergen, med mindre vi har blitt enige om annet. Ved henting må kjøper ha med seg reisebur (det er ikke trygt å frakte hamsteren i det permanente buret). For kjøpere som ikke bor i Bergen, kan vi f.eks prøve å fikse transport via ulike facebook grupper eller nimber. Jeg har selv brukt nimber flere ganger for å få fraktet hamster fra Oslo – Bergen, og har bare positive erfaringer!

Sykdom & Dødsfall

Hvis hamsteren blir syk, eller at det forekommer dødsfall innen 14 dager etter kjøpet kan kjøpet heves. I et slikt tilfelle må kjøper vise attest fra veterinær. Dersom hamsterens død skylles dårlig behandling eller ukorrekt stell av eier, kan ikke kjøpet heves. 

Kjøper må kontakte oppdretter dersom hamsteren dør en unaturlig eller plutselig død, da denne informasjonen er viktig for videre avlsarbeid. 

Fôravtale

En fôravtale går ut på at hamsteren eies av fôrvert, men at oppdretter har avlsrettigheter. Dette er en grei løsning for oppdretter, dersom det er en hamsterunge fra en kull med gode linjer som oppdretter fortsatt har lyst å bruke, men ikke har tid eller plass til å ta vare på selv. Det er svært viktig for oss i HamsterGlede at hvert enkelt individ får et godt, spennende og innholdsrikt liv som mulig.  På denne måten kan jeg som oppdretter forsette sitt avlsarbeid og ta vare på de beste linjene. Denne løsningen krever at fôrvert er samarbeidsvillig og at fôrvert må bo i Bergens-område, og ha tilgang til bil eller kollektivtransport. Siden hamsteren eies av fôrvert, må fôrvert derfor stå ansvarlig for fraktkostnader, veterinærkostander, og andre stell & hold kostander. Som kompensasjon, betaler ikke for fôrrvert for hamsteren.

Dyrt i forhold til dyrebutikk?

Enkelte av dere syns muligens jeg tar mye for en hamster sammenlignet med dyrebutikker, men en hamster fra et ordentlig oppdrett kan ikke sammenlignes med en hamster som kommer fra en masse produsent som Imazo. Se youtube video om hvordan hamstere og andre små gnagere blir masse produsert; her og her. Spørr deg selv om dette er en business du ønsker å støtte?

Jeg bruker mye tid, energi og penger på å avle etisk, dette innebærer veldig mye forskjellig som f.eks å kjøpe gode avlsdyr med stamtavle fra andre oppdrettere både innlands og utenlands, registrere kullene i en forening (norsk hamster klubb), velge ut individer som passer sammen genetisk, eventuelt ta dyr ut av avl dersom det skulle oppstå grunner for det. Alle mine hamstre, inkludert hamsterungene har mange hverdags behov, som daglig håndtering, aktivisering utenfor buret, jevnlig bytting av strø, redemateriale og kvalitetsfôr for å være sikker på at hamsteren får all den næringen den trenger.

Noen turer til veterinæren i løpet av et år, kan ikke utelukkes når man har mange hamstre og avler. En liten tur innom klinikken for den minste ting, kan fort koste opptil 600kr, og gjerne 2-4000kr utenom åpningstidene. Å drive oppdrett er ikke luksuriøst arbeid, hvor man sitter igjen med fortjeneste. Jeg er heldig om jeg går i null, og ikke minus. Jeg avler fordi jeg genuint bryr meg om hamstre og deres velferd,  og ønsker å formidle rett informasjon om disse herlige skapningene. Samt ønsker jeg å gi en god opplevelse til de som kjøper hamster, med at hamsterungene er tamme og har genetisk og miljømessig bakgrunn for et langt og friskt liv.